Det är inte antingen frid eller fred – utan både och
Cristina Grenholm är präst, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap och kyrkosekreterare vid Svenska kyrkans nationella kansli. I sin reflektion kring orden frid och fred konstaterar hon att orden är två dimensioner av samma sak, där den ena inte kan vara utan den andra.
Bland de inledande texterna till fastan finns askonsdagens epistel ur Jakobs brev 2:14-17 för första årgången i Svenska kyrkans evangeliebok:
Frid och fred
Svenskan har två ord, där många språk har ett: frid och fred. Det heter eirene på grekiska och shalom på hebreiska. I denna text översätts det grekiska ordet med ”frid” och är en del av ett uttryck som också är en av Jesus vanliga avskedsfraser: ”Gå i frid”.
I Bibel 2000 är den vanligaste översättningen i Nya testamentet ”frid”. Det förekommer 52 gånger, medan fred förekommer 26 gånger. I Gamla testamentet är förhållandena de motsatta: där är fred en vanligare översättning än frid.
För många har valet mellan fred och frid stor betydelse. I den nyare versionen av den aronitiska välsignelsen, som kan användas som alternativ till den äldre, är avslutningen denna: ”Herren vänder sitt ansikte till er och ger er sin fred”. Många uttrycker att de saknar att ”få friden” i den äldre versionen: ”Herren vände sitt ansikte till er och give er frid”.
I andra moderna språk med ett gemensamt ord, som i engelskan, behövs flera ord för att uttrycka denna skillnad. På engelska kan man skilja mellan ”to be at peace” och ”to build peace”.
Två dimensioner av samma sak
Samtidigt som vi kan se skillnaden, får vi konstatera att ”frid” och ”fred” är två dimensioner av samma sak – inte bara två översättningar av samma grekiska eller hebreiska ord. Den ena dimensionen kan inte vara utan den andra. Vi kan se det så att svenska språket pekar på den visdomen.
Jakob verkar anse att det är för mycket ”Gå i frid”-ande i församlingen. Han pekar på att friden inte finns utan kampen för fredens villkor: konkret omsorg om dem som lever i utsatthet och handfast engagemang för rättvisa.
Så när vi talar om friden, låt oss inte glömma att freden är en dimension av den. Och när vi talar om freden, låt oss påminna varandra om att den är en dimension av friden. Det är inte antingen eller, utan både och.
Låt oss bära den visdomen med oss i vårt tema för Ekumeniska året 2025, ”Tid för Guds fred”.